Rozpoczęcie działalności na rynku e-commerce wiąże się z szeregiem pytań o to, jak prowadzić e-sklep, jakim towarem handlować w internecie? jaki towar będzie najbardziej marżowy? jaki stock kupić? Gdzie hurt owo kupować?
Na przykładzie naszych doświadczeń zdobytych z pracą z naszymi klientami, ustaliliśmy że produktami najlepszymi i najbardziej pożądanymi są towary pochodzenia outletowego oraz końcówek kolekcji. Najwyższą marżowość i rotację towaru uzyskuje się jednak na zwrotach konsumenckich. Dlaczego? postaram się odpowiedzieć na to pytanie.
Na początek wyjaśnijmy sobie czym jest towar pochodzenia outletowego, czym są końcówki kolekcji, i czym jest towar pochodzący ze zwrotów konsumenckich.
Towar outletowy to szerokie pojęcie często używane jako określenie nieużywanego towaru pochodzącego z końcówek serii, nadwyżek produkcyjnych, licytacji, zwrotów konsumenckich, pozostałości niesprzedanych przez sklepy pierwotnego przeznaczenia danej marki. Są to kolekcje z ubiegłych sezonów, a także aktualne, zarówno w I jak i II gatunku, występujące często w niepełnych rozmiarach, lub zastępczych opakowaniach. Towar outletowy może również nie posiadać kompletnych metek oryginalnych (części lub wszystkich). Podsumowując towar który ma od kilku miesięcy do kilku lat.
Końcówki kolekcji są pojęciem węższym i określają one towar pochodzący z końcówek serii, asortymentu wycofywanego z rynku w związku z końcem sezonu. A więc będzie to niejednokrotnie towar który jest poza trendem rynkowym lub trendem, wzorem który na rynku już jest jakiś czas.
Zwroty konsumenckie to towary zwrócone do sklepu przez kupującego, w ciągu 14 – 30 dni ze względu na niespełnienie oczekiwań kupującego, defekty lub uszkodzenia transportowe lub towary nie odebrane przez klienta. Co do zasady będzie to towar z najnowszych kolekcji, a więc ten najbardziej pożądany przez klientów.
Dlaczego sprzedaż internetową warto zacząć od towarów pochodzenia outletowego?
Przede wszystkim nie trzeba wymyślać marketingu na nowo, ponieważ producenci i sprzedawcy zrobili odpowiednie badania, reklamę. Towar funkcjonuje w świadomości konsumenta i jest on przez niego pożądany, a niższa cena będzie dodatkową zachętą.
O czym należy pamiętać kupując towar outletowy ?
Po pierwsze wybór dostawcy
- Sprawdź czy dostawca lub jego rodzina nie sprzedaje towarów na portalach aukcyjnych
- sprawdź czy pakiet jest oryginalnie zapakowany przez producenta
- sprawdź czy dostawca nie segreguje pakietów (wyciągając wartościowy towar)
Po drugie ilość defektów w pakiecie?
Czerpiąc z najlepszych praktyk i doświadczeń wiemy że testując towar nie należy kupować dużych ilości towarów, najlepiej samodzielnie (nie drogą wysyłkową) kupić kilka najmniejszych pakietów towarów, aby sprawdzić dostawcę i rozeznać się jaki procent stanowią defekty w zakupionych pakietach. Dzięki temu będzie można oszacować pracochłonność z takimi towarami.
Po trzecie szeroki asortyment
Nie należy fokusować się na jednym producencie, dostawcy aby się nie uzależniać.
Po czwarte kupowanie w wielu miejscach
Ciągłe poszukiwanie dostawcy, w celu obniżania kosztów zakupu
Co jest teraz pożądane?
ASOS, ZARA, BOOHOO
Amazon, Zalando, Otto, Bonprix
Jeżeli zainteresował Cię ten artykuł i chcesz otrzymać dostęp do sprawdzonych hurtowni / dostawców outletowych wypełnij ten formularz a na maila otrzymasz listę hurtowni.